O tym, że owady też można pokochać... "Terra Insecta. Planeta owadów"

Powiedzmy sobie szczerze - owady to nie najbardziej wdzięczny temat do rozważań literackich. Jednak jak zawsze, jeśli ktoś opowiada o czymś z pasją to choćby opowiadał o kupie chrząszcza to będziesz to czytać z rozdziawioną buzią.
Już po przeczytaniu zapowiedzi książki zaciekawił mnie styl pisarki. Na szczęście pozostała część książki mnie nie rozczarowała pod tym względem. Anna Sverdrup-Thygeson jest profesorem Norweskiego Uniwersytetu Nauk Przyrodniczych. Prowadzi też bloga, audycje radiowe i najwyraźniej z dość dużym sukcesem rozpowszechnia wiedzę o owadach.
Z książki można dowiedzieć się wiele pasjonujących faktów  z życia naszych braci najmniejszych - między innymi jaki gatunek komara zapyla kakaowce, jakie organizmy przyczyniają się do sprzątania  martwych drzew w lesie, śmieci na chodniku. W sumie jak się zastanowić, że owady były już na ziemi zanim pojawiły się tu dinozaury, to trzeba uchylić im czoła, bo my się tak długą historią pochwalić nie możemy (nawet jeśli niektórzy ministrowie twierdzą inaczej ;P ). Autorka opisuje w bardzo przystępny sposób współpracę miedzy owadami a innymi organizmami, szczególnie roślinami. Oczywiście nie wyczerpała tu wszystkich możliwych zagadnień - raczej podrzuciła kilka ciekawych przykładów, a jeśli połknąłeś bakcyla to odsyła również do wielu publikacji i książek gdzie można wiedzę pogłębić.
Trzeba przyznać, że styl pisarki jest niesamowity - pisze z taką lekkością i łatwością, że czytanie tej książki to czysta przyjemność. Dodatkowo tekst utrzymany jest w dość żartobliwym tonie, ja często czytając zaczynałam się śmiać w głos, co dość dziwiło mojego męża, no bo przecież czytam o robalach. Zmieniła też trochę mój sposób patrzenia na owady - teraz jak widzę mrówkę to nie tylko widzę mrówkę ale od razu też myślę "skąd ona wie dokąd iść?", "ile osobników jest w jej społeczności?". Zwykła mrówka stała się niezwykła.
Osobiście uważam, że ta książka jest genialna. Zabawna, łatwa do czytania, ciekawa i można się z niej naprawdę wiele dowiedzieć. Jestem na tak dla owadów!

Moja ocena: 10/10



Tytuł: Terra insecta. Planeta owadów
Tytuł oryginału: Insektenes planet. Om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten
Autor: Anne Sverdrup-Thygeson
Wydawnictwo: Znak LiteraNova
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 255

Za egzemplarz do recenzji serdecznie dziękuję Wydawnictwu Znak LiteraNova

Komentarze